kata-kata hikmah


Madu Tiga

Kata-kata Hikmah


6:40 AM

Tips Alam Rumah Tangga

Bagi mereka yang baru memulakan kehidupan bersama pasangan (baru kahwin), pasti ada beberapa perkara yang pastinya anda tidak sangkakan akan terjadi. Ada tak ketikanya anda rasakan kenapa dia ni tidak layan aku jika aku merajuk? Kenapa dia tak layan pun aku macam ni dulu? Kenapa dia tidak seramah dan seromantis sewaktu bercinta dahulu? Dan macam-macam lagi. Pernah tak ada perasaan seperti ini di kalangan anda? Mungkin soalan ini tepat sekali ditujukan kepada mereka yang baru berkahwin ataupun perkara ini timbul setelah 2,3 tahun anda berkahwin.

Pertama sekali, sebelum kita mula berfikir yang bukan-bukan, cubalah kita renungkan mengapa kita berumahtangga? Adakah untuk bersuka-suka sahaja? Ataupun memang adat resam dunia? Anda perlu ingat, kita berkahwin kerana Allah iaitu untuk mencari keredaan Allah. Perkahwinan juga merupakan sunnah nabi kita. Jadi, sememangnya kita wajib untuk berkahwin. Tak suka kahwin, nabi tak mengaku umat tau. Ada juga yang masih belum ada jodoh, itu adalah ketentuan Allah. Mungkin juga mengambil masa untuk diketemukan. InsyaAllah.

Berbalik semula kepada persoalan saya tadi. Anda pernah alami situasi seperti itu? Terasa seperti anda sudah tidak kenal kembali pasangan anda? Mungkin ada dan mungkin tidak. Ok, bagi mereka yang mempunyai masalah seperti di atas tadi, saya ingin kongsikan beberapa kaedah ataupun tips yang mana ia mungkin boleh membetulkan keadaan yang sedang berlaku kepada diri anda.

0 comments: